Çarşamba, Mayıs 23, 2007

Emacs Web Geliştirme Ortamı

Bir yılı aşkın zamandır Emacs ile uğraşa uğraşa, biraz bir şeyler yapabilmeye başladım. Amacım Emacs ile kendime "bereketli" bir web geliştirme ortamı oluşturmaktı. Nihayet bir şeyler şekillendi ve paylaşma zamanı geldi.

Öncelikle, bazı hususları baştan söylemeliyim; programcı, elisp hacker'ı ya da çok uzman biri değilim. Weble uğraşıyorum, sorunlarımı da açık kaynaklı "özgür" yazılımlar ile çözmek iki yıldır en büyük hobim. Editör olarak Emacs kullanmak ta bunun en büyük parçası...

Peki, "madem böyle gpl kokan hareketler yapıyorsun, ne halt etmeye windows kullanıyorsun." diyeceklere öncelikle "Haklısınız, bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu" diyerek haklarını teslim eder, sonra da herşeye rağmen yetersiz mazeretlerimi sıralarım:

  1. Kamuda çalışıyorum; tüm yaptığım siteleri malum Windowsun ve weble uğraşanların en büyük baş belası Internet Explorer denilen saygı değmez yazılımının 5-6-ve dahi 7. sürümlerinde düzgün görünmeli, bu ilk şart. Bana "ie4linux" demeyin; bunu irc.freenode.net #emacs kanalında zaten dediler, kontrolü yapıldı, ie6-ve 7 beraber hala problemli, hallolsun söz geçecem daha medeni GNU ortamlarına:)
  2. Hakikaten başka bulamadım:)
Zaten Win32 ortamını adam etmeyi öğrenmek epey zaman aldı. Bu da detaylı bir yazı konusu, şu an için kısaca; Shell olarak cygwin ve msys, terminal olarak Console ve Terminator projesi terminalleri, Emacs içinde cygwinle kurulu ve çalışan w3m tarayıcı, Latex düzenleyebilmek için Tam Kurulum Miktex (tüm paketler ve utf-8 çalışmakta) Emacs-Auctex ortamı, Yanblokta Linklerini verdiğim Emacs Win32 projesi ki bunu düzgün yapılandırıp kullanabilmek işin en önemli parçası; ImageMagicK Win32 sürümünün kurulumu (Emacs içinden resimleri ancak bu şekilde görebiliyorsunuz) Ghost Scriptler, GNU Win32 tüm paketlerin kurulumu, XAMPP ile php-mysql-phpmyadmin kurulumu, Firefox + Web Developer + Firebug + Firephp eklentilerinin kurulumu, ie5-6 sürümlerine beraber sahip olabilmek için MultipleIE kurulumu ve orijinal ie'nin 7 sürümüne güncelleme; Paint.NET ve Gimp Win32 kurulumu, TortoiseCVS ve SVN Kurulumu, Filezilla...üff, yoruldum...Bitmez, cidden başka yazı konusu, linklerini de yazıp bir rehber oluşturmak gerekli, Çünkü bide bu yazılımlarımız pathlerini tanımlamadığınızda düzgün çalışmazlar:) Yazının başlığı da belli: Özgür Yazılımlarla Hapishane Ortamında Nasıl Web Geliştirilir:)

Neticede ben bu ortamda şu anda "efektif" web kodlaması yapabiliyorum, Emacs saolsun. Bunu benim gibi başka GNU takıntılı! arkadaşlara yardımcı olabilmesi için küçük çapta bir rehber haline getirmeye çalıştım, ilerde kısmet olursa genişleteceğim. Ayrıca konuyla ilgili dosyaları "Google" saolsun küçük bir proje haline getirip yayınlamak ta mümkün oldu . Bazı eklerin örneği; evvelliyatta bu gelişkin halleriyle mevcut olmadığı için (bakınız Yeni css-mode, javascript-mode,php-mode, smarty-mode) ve de kendi yaptığım geliştirmeleri gönderdiğim orjinal elisp hackerları'ndan henüz cevap alamadığımdan ; "yedekleme" sorununun da çözüleceğini düşünerek bu yola başvurdum.

Verimli Emacs Win32 Geliştirme Ortamı Kurulumu için öncelikle:

  • Cygwin kurmalısınız.
  • Msys kurmalısınız.
  • Ghostscript ve Ghostview kurmalısınız.
  • ImageMagick kurmalısınız.
  • Cygwin içinden w3m kurmalısınız.
  • Zipli arşiv dosyamı açmak için 7zip kurmalısınız.
  • Tüm bunlardan sonra ilk olarak http://ourcomments.org/cgi-bin/emacsw32-dl-latest.pl adresinden EmacsW32 projesinin son "patched" sürümünü çekmelisiniz.
  • Bu paketi kurmalısınız, ama daha Emacs'ı başlatmayın:)
  • Bir de Emacs içinde güzel font görünümü için Bitstream Vera Sans Mono Fontuna ihtiyacınız var, onu da bulup çekmeli ve kurmalısınız.
  • Herşey tamamsa buradan mewde.7z arşivini indirip 7ziple herhangi bir yere açın.
  • emacs.el dosyasını .emacs olarak yeniden adlandırın ve .abbrev_defs dosyasıyla beraber, kendi ev dizininizin /Application Data dizinine kopyalayın- Bu dizin öntanımlı olarak "gizli"dir; Explorer ayarlarınızdan "Gizli Dosyaları Göster seçeneğini işaretleyerek dizine erişebilirsiniz.
  • Emacs Win32 Öntanımlı kurulum Dizininiz C:\Program Files\Emacs olmalı.
  • Arşivimizden çıkan site-lisp dizinini C:\Program Files\Emacs dizini altına kopyalayın.
  • Arşivimizdeki nxhtml dizini içeriğini C:\Program Files\Emacs\EmacsW32\nxhtml\ dizini altına kopyalayın.
  • Hepsi bu. Flickr Sayfamdan Emacs'ın nasıl görünmesi gerektiği hakkında fikir sahibi olabilirsiniz: http://www.flickr.com/photos/ahmetusal/ Herşey tamamsa aynen buradaki Ekran görüntülerindeki gibi görünmeli:)
  • Herşeyi eksiksiz yazıldığı gibi kurarsanız hiç bir ayar yapmanıza gerek yok, örnekteki işlevsellik ve görünüm emrinize amade:)
Şimdi sabrınıza değeceğini göreceğiniz ikinci yazıya geldi sıra:) Sonraki yazıda Paketin içeriği, ne tür faydalara sebebiyet verdiği gibi umumu aydınlatacak bilgiler sıralanacaktır.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

dostum,gnu ile ilgili söylediklerin hakkında seni çok iyi anlıyorum. şu anda senin bir yıl önceki halindeyim..:) bu yazıyı görünce inan bana çok sevindim. (bu yüzdendende "dostum" diye başladım) eline diline sağlık. yazıların devamını bekliyorum.